Tuesday 2 October 2012

Kenapa Saya Tak Dapat Kerja?:Part 2

Sambung lagi pasal Kenapa Saya Tak Dapat Kerja?

Lepas result SPM keluar, pastinya akan sibuk mencari course yang sesuai dengan minat. Bila ditanya kenapa ambil course ni? Jawapan yang kegemaran ramai adalah disebabkan oleh minat

Bagi Sakura minat x penting sebab minat boleh pupuk tapi yang penting kelayakkan mematuhi syarat ambil course tue yang paling penting. Kalau kita minat pun tapi kelayakkan kita x cukup nak masuk course tue pun x boleh gak. Contohnya nak ambil course perakuanan tapi syarat layak ambil course semua x patuhi, boleh dapat ker sambung belajar?

Sakura nak share pasal diri Sakura sendiri la. Masa lepas Sakura dapat result PMR dulu Sakura dapat tawaran Sekolah Teknik. Ambil teknik nie pun sebab nak sangat duduk sekolah berasrama, nak g MRSM dan SBP x layak sebab percubaan x bagus. Sudahnya lepas result PMR, ada tawaran sambung teknik, Sakura pun try jer. Masa isi borang saje pilih civil eng sebab tak nak tenyeh perdagangan. G teknik sebab ilmu kejuruteraan yang ada kat situ. Terpaksa berjinak2 dengan civil eng. pulak. Start cari info pasal kerjaya Sakura nanti   selepas ada diploma or degree civil eng. Buat juga test personaliti dan kerjaya untuk tgk sesuai ker x? Kt Teknik dulu ada cikgu kaunseling. Mudahla untuk berbincang dan bertanya. Akhirnya teruskanlah cita-cita nak jadi Civil Eng. Kat situ Sakura didedahkan tetang subjek yang perlu perhatian untuk layak masuk Course Diploma Civil Eng disamping subjek kejuruteraan yang ada. Ilmu kejuruteraan yang ada tue basic jer. Jadi masa SPM Sakura beri tumpuan lebih untuk subjek tue (subjek add-math, fizik, kej awam selain dr bm, bi). Yang lain bukan bagi fail tapi just pastikan lulus dah mencukupi. Bila dapat result SPM, alhamdulillah Allah perkenankan doa Sakura dan berjaya masuk civil eng. masa diploma.

Cita-cita Sakura nie bukanlah sebab minat tapi tuntutan keadaan dimasa itu.

No comments:

Post a Comment