Friday 5 October 2012

Kenapa Saya Tak Dapat Kerja?: Part 4

Nie sakura dapat request dari bos Sakura untuk share perkara ni. Ada dakwaan yang mengatakan bahawa ada amalan menggunakan orang dalam untuk menjawat sesuatu jawatan. Sakura berasa terkilan dengan kenyataan yang dilemparkan. Bagi Sakura memangla ada orang akan bagi nama-nama calon untuk dibantu semasa temuduga. Tapi ini bukan tiket kepada calon untuk calon tue pun. Calon tue masih dinilai lagi semasa temuduga. Kita masih melihat persembahan sesi temuduga tersebut. Kalau kata guna "cable", Sakura dapat jer kerja nie. Yang penting presentation kita tue yang penting. Kadangkala Allah tue memang bagi petunjuk sangat semasa pemilihan temuduga nie. Yang penting niat ikhlas calon yang nak pohon jawatn tue dan berkhidmat untuk jabatan yang penting. Macam yang pernah Sakura ceritakan dulu berkenaan sesi interview yang Sakura hadiri, kalau ikutkan dah gagal sebab salah  "dress code". Tapi alhamdulillah dapat tempat juga la.

Tak perlu nak pakai "cabel" pun, yang penting buat yang terbaik semasa interview dan tunjukkan minat untuk jawatan tue. Macam contoh yer, pengerusi interview tanya "Apakah persediaan awak untuk hadir interview ni" sekali dengar macam ajak berbual biasakan. Tapi kat sini kita dah nilai calon tue minat ker tak. Sesi interview nie dia ada seni yang tersendiri dan nilai yang tersendiri yang orang lain tak tahu kalau x ada pengalaman interview (Sakura masih lagi belajar untuk aspek softskill). Satu lagi contoh nama yang disyorkan nie buat hal contohnya dokumen asal x disimpan dalam clear folder. Confirm ku reject, sebabnya nie dah menunjukkan yang calon tue seorang bersistematik ker x?. Nasibla nama ada untuk ditolong tapi calon sendiri x tolong diri sendiri, susahla (alamak betul ker bahasa Sakura nie)

Kebiasaanya Sakura memang akan simpan nama calon yang nak direkomen tapi, biasa x dapat pun di  pusat interview Sakura. Mesti nama calon tue ada pada pusat yang lain. Untuk sesi interview nie, bukan hanya ada 1 pusat jer tapi ada 2, 3 lagi pusat yang sama. Nie berdasarkan pengalaman Sakura yang lepas2 la.

Ape yang penting (sebut ikut irama WonderPet): 
Persembahan semasa interview.

No comments:

Post a Comment