Sunday 14 October 2012

Awasi Kelajuan: Kajian Semula


Minggu nie parlimen bersidang dan antara topik yang dibincangkan adalah kajian semula pengunaan AES dalam mengawasi pesalah trafik. AES nie dah mulakan operasi untuk 14 tempat di Lembah Klang dan Perak (boleh rujuk web JPJ untuk tgk lokasi sebenar). 

Bagi Sakura sistem nie bagus dan patut diteruskan tak perlu nak dikaji semuala atas alasan membebankan lagi pengguna. Kenapa nak terbeban pulak, sape suruh bawak laju. X nak kena saman bawak la ikut had laju yang dibenarkan. Bawa ikut had laju bukan x sampai kat destinasi, sampai jugak kan. Takkan la ko nak melaju jer tanpa fikir keselamatan orang lain. Nak jadi mangsa kemalangan buat la mcm gitu. Tapi orang macam nie x selau kena, yang jadi mangsa biasanya orang yag berhati-hati nie. Sebab yang bawak melaju nie dia terlebih berani hingga menyebabkan panic kepada orang disekelilingnya.

Sakura mengaku yang Sakura x boleh bawak kereta malam kalau nak ke Seri Kembangan dari Putrajaya (laluan MAEPS). Memang Tuan Faizal la yang bawak. Sebabnya jalan tue gelap dan kereta memang laju sangat, rasanya x d pun bawak bawah kelajuan 80km/j. Standard pun 100km/j. Sakura sokong lokasi AES kat sini. Kalau x semuanya x berdisplin kat jalanraya. Tapi hadlaju tue pun kena semak juga oleh PDRM dan LLM kesesuaiannya. Sakura rasa  macam rendah sangat jer, bagi Sakura bawah 100km/j ok la. 

Perspektif Sakura, inilah cara terbaik untuk mendisiplinkan rakyat. Takkan kita nak jadi negara maju tapi rakyat kita x berdisiplin. Nak menuju Wawasan 2020 tinggal 8 tahun jer lagi. Tapi rakyat Malaysia x berdisiplin lagi terutama kat jalanraya dan buang sampah. Memalukan jer. Tengok Singapore didik rakyat dia macam mane. Jiran negara terhampir, tapi kita x mampu nak ikut jejak langkah. Kat Singapore bukan setakat nak patau kelajuan pakai kamera, nak pantau orang x buang sampah pun pakai kamera. Kita kena cari mekanisma untuk mendisiplinkan rakyat kalau x memang sampai bila-bila x berubah. Macam kt opis Sakura, senang jer nak bagi disiplin pakai punch card (x bagi orang lain punchkan kalau lewat), dikuatkuasakan thumb print. Amik kau, automatik ramai yang akan patuhi arahan x puchkan orang lain punya. Memangla mula-mula rasa susah tapi dah lama-lama masing-masing dapat terdidik berdisiplin la.

Lagi satu yang Sakura x paham kenapa nak bawak laju-laju sangat, boleh nak bawak laju tapi biarlah kena pada tempatnya. Kalau tempat tue bukan black spot, jalan lurus dan x banyak kereta ok la. Tapi jangan la melampau sampai lebih 120km/j. Sebab susah nak kawal pulak kalau ada halangan dan perkara x diingini yang datang. Macam contoh jalan kat Putrajaya yang lebar (6 carriageway), lurus dan x banyak kereta. Okla kalau nak bawak bawah 100km/j. Jangan lebih dari tu. Tapi kalau korang menekan sampai 130km/j memang mencari pasal la kan. Accident kat Putrajaya nie ngeri sikit (macam yang Sakura pernah citer pasal opismate Sakura tue).

No comments:

Post a Comment