Saturday 1 December 2012

Tips Beli Rumah : Part 8

Bayar Lawyer S&P

Semalam lawyer rumah LP dah call bagi tau yang first cheque kepada Bank penjual rumah akan dibuat. Huhuhu dah nak berakhir juga proses jual beli rumah nie. Maka akan bermulalah episode membayar rumah dan masuk rumah. Rasanya dalam 2 bulan lagi boleh selesai la kot semua urusan berkaitan dengan rumah. Ini pun membawa kepada kena buat bayaran peguam. Terbaru nie bil peguam adalah RM 3454. Tapi sebelum nie (bulan 5/6) dah bayar kat lawyer RM3127. Jadi jumlah bayar peguam adalah RM6581.Pitam gak keluar duit sekelepuk. Mujurlah hari tue dah bayar separuh. Sempat gak simpan sikit dan sampai masanya cukup pulak nak bayarnya. Alhamdulillah dengan jalan yang Allah lorongkan.




Semalam gak masa belek Dokumen Bank, baru terperasan yang kos penilain rumah 0.3% dari kos rumah yang beli. Maka tambah pulak kos peguam 3 % dari kos rumah juga. Jadi utk beli rumah mesti ada peruntukan Downpayment, (10% semestinya) dan tambah 4% lagi (kos peguam dan penilai rumah). Nie belum tambah ubahsuai rumah yer, yang tue bergantung kepada taste tuan rumah.


***Masa beli rumah Damansara hari tue, lawyer dia kejam sikit tapi keje memang cepatla. Lepas bayar RM1500++ baru S&P tadi dia bawa g stamping dan dokumen siap dalam tempoh kurang 2 minggu. Gila laju lawyer nie buat keje. Tapi memang puas hati juga dengan kerja dia orang.
 


No comments:

Post a Comment