Friday 31 May 2013

Nasi Ambeng

Nasi yang sinonim dengan kehidupan orang Jawa (banga jadi anak jawa, sad sebab x pandai ckp jawa tapi faham bahasa jawa). Ala nasi yang bungkus dalam daun pisang ade mee, serunding, ayam goreng/ayam kicap, sayur goreng. Ade jer sekarang jual kat pasar malam dan dah ade yang jual komersial dah sekarang. 

Kalau ikut asalnya, nasi nie akan dihidang masa kenduri. Dalam masyarakat jawa nie banyak buat kenduri doa selamat atau kenduri nak menyambut puasa. Nasi ambeng akan dihidang dalam talam besar dan dikongsi dengan beberapa orang yang hadir dalam kenduri (biasa 4 -5 orang satu talam). Nasi ambeng nie x dimakan kat tempat kenduri, tapi akan dibungkus dengan daun pisang dan plastik utk dijamu kat rumah dengan keluarga. Kat tempat kenduri tue biasanya makan kuih jela. Kalau dah dihidang dalam talam besar, dah semestinya nasi akan banyak dalam satu talam juga. Lauk pun banyak juga la sebab akan ade ayam goreng seekor kat tengahnya. Sebab tuelah x boleh makan kat kenduri dan makan kat rumah. 

Makan dalam talam nie sebenarnya semangat kepada keakraban dan persefahaman. X percaya kan, cuba korang bandingkan kat tempat kerja korang yang selalu buat makan bersama dengan x pernah buat makan bersama. Mana yang lebih akrab korang berkawan. Tak pun orang cina yang amalkan mkan besar. Kan dema makan bersama-sama dan tengok akrabnya dia orang tue.

Kalau dalam keluarga Sakura, nasi ambeng nie dilarang/pantang sama sekali mencampurkan mee. Memang x berusik la nasi tue. Kalau usik pun, mee tolak tepi x makan. Sangat pantang kalau serunding campur dengan mee tue. Ape yang ade biasanya dalam nasi ambeng tue, nasi (dah semestinya), ikan bulu ayam goreng tepung/ ikan masin, sambal goreng (kentang, tempe, suhun, tahu kering), serunding daging (kelapa parut dan hirisan daging) ayam goreng/ ayam masak kicap. Option lain yang kalau ade yang memang terangkat kalau makan, tempe goreng garing, sayur campur, sambal. Sebenarnya ape sahaja lauk boleh dijadikan nasi ambeng. Nasi ambeng nie dimakan kering dan x berkuah. Cuma sekarang jer berkuah sebab ade yang x pandai makan x berkuah.

Sakura suka dengan nasi ambeng masa kenduri nie sebab x banyak pinggan nak basuh masa kenduri. Jimat tenaga sebab hanya basuh talam dengan gelas jer. X pun pinggan sikit jer.


No comments:

Post a Comment