Wednesday 8 May 2013

Keperluan Vs Kehendak

Keperluan manusia tue 3 jer; makanan, pakaian, dan tempat tinggal. Tapi yang terkini disebabkan sistem pengangkutan kita masih perlu dipertingkatkan sistem pengurusannya, maka kenderaan pun dah jadi keperluan juga. Tapi ia masih lagi tergolong kepada kehendak sebenarnya.

Kita bincangkan makan dulu, makan nasi lauk ikan masin, ulam dengan kentang masak air dikira sebagai keperluan. Sebab kita hanya memenuhi fitrah manusia utk makan. Tapi kalau nak makan nasi briyani, nasi ayam, mee goreng etc, tue dah kira kehendak. Sebab kita nak ikut selera kita ape yang kita nak makan.

Kalau bab baju pulak, baju pagoda pun dah kira memenuhi keperluan. Tapi kita nak yang ade brand dan fesyen dah kira kehendak.

Macam tue juga pasal rumah, rumah sewa pun dikira dah memenuhi keperluan. Tapi lumrah manusia nakkan asset dalam kehidupan. Bergantung kepada keupayaan kita pulak kita mampu beli rumah yang kategori mane? Kategori kos rendah, kos sederhana, kos mewah. Hanya kocek kita sahaja yang tahu kita dalam kategori mane. Ade jer yang gaji RM7 @8 ribu, tapi disebabkan dia yang berkerja dan anak2 ade 3, 4 orang, dia mampu beli rumah kos sederhana. Sebab dia mengutamakan keperluan belajar anak-anak. 

Pasal kenderaan pulak. Antara naik LRT dan naik motor. Naik LRT dikira keperluan pengangkutan dan motor dikira kehendak. Antara beli kereta dengan motor, motor jadi keperluan dan kereta jadi kehendak. Tapi kalau tang model kereta pulak, antara viva dan civic. Viva adalah kehendak dan civic adalah kehendak. Bila dah kategori semua jadi kehendak, minyak petrol akan jatuh sebagai kehendak dan tol pun jatuh sebagai kehendak juga (guna la jalan x d tol). Kita yang memilih kehendak tue. Kalau nak ikutkan naik LRT, kos cuma RM 5 jer sehari. X payah maintenance kereta, tol, petrol, instalment, road tax etc. Kita yang pilih utk memenuhi kehendak kita, kenapa yang kita x cerdik nak kaji kos yang ada kalau nk miliki kereta. Sape yang x cerdik sebenarnya. Baru dapat kerja terus beli kereta (sebab tertarik dengan Skim Graduan). Cuba simpan dulu duit nak kahwin or nak bagi mak bapa dulu. Belajar susah dulu baru dapat manisnya senang tue, baru kita hargai kehidupan kita nie. Masalah dengan orang kita nie, x nak belajar susah. Adus, payah la. Nak senang dulu ker, nak senang kemudian. 

No comments:

Post a Comment