Sunday 2 June 2013

Ape Orang Lain Tahu?

Banyak betul isu hangat kebelakangan nie. Semuanya nak mendakwa itu dan ini. Tapi pelik pulak, x d dibawa pulak ke mahkamah untuk dibuktikan. Semua dok dakwa dalam FB jer. Issh x guna buat mahkamah yang berjuta tue kalau nak FB yang adili.

Senario nie sama jer yang berlaku dalam kerja Sakura (profession Jurutera tapi buat HR naik pangkat). Orang luar nie dok cakap la yang kami x adil pilih orang yang nak naik pangkat. Naik pangkat sebab mengampu la dan berbagai lagi. Suka jer buat dosa tau. Perkara yang sama juga x d dakwaan bertulis dan x boleh untuk mendakwa, jadi x d lah pembuktian. Suka sangat membuat andaian/persepsi. X pernah nak kaji dulu baru bercakap. Dunia dah hujung jari pun x pandai-pandai nak mencari maklumat.

Kalau kita orang x jujur dan amanah. Takkan orang yang melulus/Jabatan Perkhidmatan Awam pejam mata. Hello! Kelulusan untuk kenaikan pangkat bukan di putuskan oleh Lembaga di JKR tapi oleh Lembaga di JPA tue. Sedangkan kita orang salah susun pun dema tegur ini kan pulak nak letak data sembarangan tanpa asas. Setiap yang kami buat ade pihak lain yang menjaga kesahihan dan mesti mematuhi peraturan. Barulah ade 'check and balance' dan taklah dikata keje syok sendiri.

Tapi semua cakap-cakap orang berpunca dari satu sebab. Malas membaca dan suka dengar mulut ke mulut. Bila kita percaya mulut ke mulut nie yang payah. Padahal tue hanya andaian/persepsi/perception jer. Payah betul. Kita kena tukar konsep/didik masyarakat kita untuk mengkaji sebelum memberi pendapat. Masalah sekarang nie, pendapat yang diberi hanya berdasarkan andaian sahaja. Andaian nie belum tentu betul. Ia hanya bersifat half truth sahaja. 


No comments:

Post a Comment