Tuesday 7 August 2012

Puasa: Nostalgia 4

Bila dh hujung Ramadhan akan sinonim juga dengan malam 7 likur. Untuk malam tujuh likur nie, setiap rumah akan pasang pelita lampu minyak tanah kat keliling rumah. 

Masa kecik2 dulu selalu jeles dengan jiran kalau lampu pelita dia orang masih hidup sampai pagi. Sakura punya pukul 11mlm dah padam. Biasanya Sakura akan minta dengan bapa untuk pasang pelita kat keliling rumah. Paling senang bapa akan beli lampu pelita yang dah siap jer, rasanya dijual dalam 10 pelita yang diperbuat dari aluminium. Seingat Sakura juga, bapa beli sekali jer, lepas tue next year pakai lagi. Mana yang bocor, adik Sakura guna cat spray. Selain dari bagi rupa yang baru, pelita yang bocor tue boleh pakai lagi. 

Bapa memang suka melayan kita orang untuk letak lampu pelita nie. Biasanya bapa akan pakai batang kayu yang diletakkan paku dan cacak kat tanah. Letak dalam 5 pelita sebelah kiri dan 5 pelita lagi sebelah kanan rumah. Dalam pukul 7 macam tue sebelum nak berbuka, Sakura dengan adik akan isi pelita dengan minyak tanah dan terus sangkut kat batang kayu yang ada. Nanti lepas berbuka dan bersolat, baru nyalakan semua pelita. 

Lampu pelita yang hidup tue dapatla terangkan jalan untuk jiran-jiran yg nak g surau solat terawih. Padahal boleh jer hidupkan lampu pendarflour tapi nak juga lampu pelita yang malap2 tue. Lagi satu kegunaan lampu pelita nie, senang nak main bunga api. Kalau x d lampu pelita, jenuh nak hidupkan lilin yang asyik mati bila ditiup angin.


macam nie la rupanya...-ehsan en google

nie pelita sekarang, dah senang x payah cari kayu, tinggal cacak jer- ehsan en google

No comments:

Post a Comment