Sunday 22 June 2014

Remaja OKU Terabai

Satu berita yang mengejutkan dimedia Malaysia berkenaan pengabaian remaja OKU di Nilai. Yang mana dia ditemui dalam keadaangan yang sangat menyedihkan dan kurus kering dalam serbuan pendatang asing. Biasalah Malaysia nie, kalau berlaku kes macam nie, dengan suka hati akan menuduh dan mencemuh. Persoalan bagaimana seorang ibu boleh tinggal anaknya tanpa kasih sayang dan kebajikan yang terpelihara . Itu biarlah diselesaikan oleh pihak berkuasa dan diharapkan agar ibu tersebut dapat dipulihkan dan diberikan kaunseling. 

Pada media pulak, Sakura kurang berkenan kepada anda x korek cerita dari jiran-jiran, khariah setempat dan masyarakat setempat bagi memberikan gambaran keseluruhan kepada cerita yang diketengahkan. Disitu kita boleh kaji ape sebenarnya yang berlaku, bukan hanya ibu tue sahaja yang bersalah. Bagi Sakura keluarga nie hidup dalam keadaan daif yang keterlaluan dan tiada bantuan dari masyarakat setempat.

Sakura lebih memandang kepada betapa kita gagal menjalankan tugas dan tanggungjawab dalam menjaga kebajikan orang disekeliling kita. Kita x Prihatin kepada keadaan sekeliling dan kesusahan masyarakat. Kalau kita prihatin dan membantu orang sekeliling kita, sudah pasti kebajikan keluarga tue dapat terpelihara dengan ade sumbangan yang diberikan dan kes kesusahan keluarga nie dapat dirujuk kepada pihak yang berwajib sama ada pejabat kebajikan masyarakat, pusat zakat atau khairiah setempat. Kita terlalu leka dengan kesibukan keluarga sendiri sampai lupa nak bertanya khabar jiran kita semua. Kita lupa nak tanya dia ok ker x sebab kita takut kalau dia nak minta pinjam duit sebab  kita pun x cukup duit. Kita dah kearah masyarakat "selfish". 

Istilah popular yang kita akan guna, 'jangan jaga tepi kain orang' yang menjadi halangan. Sebab kita x nak dikata penyibuk dan kacau ganggu hidup orang lain. Ade masa kita perlu bersikap begitu dan ade masa kita perlu 'mejaga tepi kain orang' bila kita dengar ade orang meminta tolong lewat malam (mungkin ade pencuri dalam rumah atau mungkin ada kes penderaan), jengah-jengah rumah jiran bila ade kesempatan takutla ade pencuri tengah nak masuk rumah ker, saje-saje menyapu depan rumah bila balik kerja dengan niat boleh nampak jiran dan bertanya khabar. Yang penting kita kena PRIHATIN dan peka dengan jiran. 

Sekarang nie kita ade Facebook dan WhatsApp yang popular digunakan oleh sebuah taman untuk salurkan maklumat kejiranan memasing. Jadi gunakanlah medium tue untuk tengok jiran-jiran sihat ker x, ade makan ker x dan jaga kebajikan masyarakat setempat

Selain tue khairiah masjid dan surau pun kenalah gerak aktif dalam menjaga kebajikan masyarakat setempat. Ape salahnya kalau duit tabungan masjid yang ade diperuntukkan untuk diberikan kepada mereka yang dalam keadaan susah. Ape yang Sakura tengok, duit tabungan masjid nie boleh cecah ribuan ringgit seminggu. Kalau dah ribuan seminggu, pastinya sebulan mesti dah puluhan ribu. Ape salahnya kalau peruntukkan 10% dari tabungan untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan. Kita pernah baca cerita pasal sebuah gereja yang letakkan tabung yang berisi duit, buku tulis nama dan pen.Tujuannya kalau ade yang dalam kesusahan yang perlukan nak beli makanan ker ape boleh ambil duit dari situ untuk beli barang keperluan dan perlu tulis nama dalam buku. Memangla orang Malaysia nie tahap sivik sangat teruk, so kenala sediakan sorang yang bertanggungjawab sentiasa kat masjid. Kiranya kalau ade yang minta bantuan, AJK masjid sedia membantu. Takkpun tinggal no telefon pak imam ke AJK masjid atau surau yang berkenaan untuk mudah dihubungi kat board masjid atau surau. Yang pihak menjaga kebajikan pun x payah nak 'kerek' bila nak bagi bantuan. Kita bersangka baik, agar kebaikan yang kita buat Allah lindungi dan membantu mereka yang betul-betul perlukan. 

Ahli Parlimen, ADUN, Ketua kampung dan AJK kampung pun janganlah tidor x buat keje. Janganlah disebabkan berbeza fahaman politk, ko abaikan orang tue. Buang fahaman politik bila kita nak bantu orang. Kalau x kita x kemana pun. Bijak sikit bertindak jangan macam budak x pergi sekolah rupanya. Dah tua-tua pun, otak tue kasi matang dan berfungsi sikit. 

Setiap masyarakat juga perlu ade pendidikan dan pengetahuan untuk prosedure memohon bantuan dari kebajikan masyarakat ataupun pusat zakat. Kenapa ia diperlukan, sebab ia dapat menyalurkan masalah yang dihadapi dengan berkesan dan tidak ditendang seperti bola semasa memohon. Selain itu, bantulah jiran setakat yang termampu.

Sakura sharekan pandangan dari Prof Rozieta Shaary untuk renungan. (klik sini)

No comments:

Post a Comment