Thursday 19 June 2014

Berdakwah

Cuba korang dengar radio IKIM dalam perjalanan balik keje pada setiap hari Rabu. Slot Islam Agamaku pukul 5.15 ptg. Kisah Saudara baru yang kembali kepada Islam dan melihat Islam sebagai agama yang benar dan datang dari Allah. Kebanyakkan yang dijemput adalah mereka yang dalam beberapa tahun kembali kepada Islam. Cerita yang dikisahkan pulak pasal macam mana tertarik dengan Islam. Kesemua cerita sangat memberikan inspirasi. Semoga kita semua dapat menjadi khalifah yang berjaya dimuka bumi Allah ini.

Dalam pada inspirasi tue juga. Ade sentakan pada persoalan dari mereka "kenapa kawan-kawan Islam saya x perkenalkan Islam pada saya betapa indahnya Islam semasa saya belum Islam". Persoalan yang kita sebagai orang Islam yang x menjalankan tugas sebagai khalifah dimuka bumi sebagaimana yang Allah minta. Betapa berdosanya kita x menjalankan perintah Allah. Dari situ ia telah membuka mata Sakura untuk sesama berdakwah. Sakura belum ade kekuatan untuk mengajak mereka untuk mendengar ape itu Islam tapi Sakura mampu membuat sekecil-kecil dakwah iaitu dengan melaksanakan akhlak AlQuran. Sakura sangat berpegang bahawa dengan menunjukkan akhlak yang baik seperti yang disarankan oleh Nabi Muhammad SAW adalah sangat berkesan untuk berdakwah. Sebabnya Nabi Muhammad SAW juga berdakwah dengan akhlak. 

Akhlak yang baik lebih berkuasa dari mulut yang mengajak. Sebab manusia nie bahasa badan lebih memain peranan dalam berkomunikasi. Jadi marilah kita sesama berbuat baik kepada jiran bukan Islam dan menyayangi mereka macam kita sayangkan jiran Islam kita. Jangan berkata-kata dengan ayat yang menyakitkan hati mereka. Kekadang kita x perasan kita sakit hati mereka dengan cakap anjing dia bising la. Sakura bersyukur jiran dengan jiran sekarang yang ade anjing sebab anjing tue akan menyalak bila ade orang yang x dikenali depan rumah. Jadi kita boleh jengah tengok depan rumah ape yang x kena. X payah pasang CCTV. Baiknya anjing tue, kalau dia dah kenal, ok jer x menyalak. Sakura balik keje jarang dia menyalak. Mungkin kalau dia menyalak pun sebab dia dah lama x menyalak. Jadi anjing tue menyapalah, baru balik rumah ker. 

Cuba tengok disekeliling kita berkenaan kegagalan kita berdakwah. Berapa ramai pencuri dikalangan orang Melayu. Melayukan sinonim dengan Islam. Jadi macam mana kita nak ajak mereka betapa indahnya Islam. Islam x pernah mengajar umatnya mencuri dan menzalimi hak orang lain. Islam tue suci. Yang merosakkannya adalah orang Melayu. Melayu adalah bangsa dan bukannya anutan. Islam adalah anutan yang menjadi peganggan dan landasan akidah kita.

Allahuakbar. 


No comments:

Post a Comment