Monday 9 June 2014

Harga Rumah

Tengok pada harga rumah sekarang memang menyesak dada. Kebanyakkan rumah baru yang dijual semua lebih RM400K. Adohai kesiannya kepada mereka yang baru nak beli. RM400K tue taraf rumah merpati jer pun. Sungguh x paham kenapa berleluasa sangat penjualan rumah berkos tinggi. Macam tak ade kawalan dari pihak berkuasa tempatan ker. Rasanya macam ade peraturan untuk penetapan projek yang dilaksanakan. 

Kalau tengok developer nama besar memang semuanya rumah kos tinggi dari Ptrajaya Holding, SP Setia, Sime Darby, Encorp, PKNS, I&P Group etc. Sakura tak jumpa satu pun projek dema ni bertaraf kos sederhana atau rumah mampu milik. Semuanya kejar duit. Almaklumlah nak bayar bonus pekerja yang berbulan2 dengan trip hujung tahun cuti luar negara. Kisah nie adalah kisah benar dari pemaju perumahan Sakura yang dulu Sakura beli. Semua kos tue pembeli yang tanggung sebenarnya sebab hasil dari penjualan rumah dibuat. 

Kalau dulu PKNS memang terkenal dengan penjualan kos rumah mampu milik. Tapi sekarang memang dah kearah rumah kos tinggi. Dah x ade sifat khidmat masyarakat dikalangan pemaju rumah. Dah la masa beli nanti pun kena tindas sebab hiden charge yang dikenakan. Semuanya bersikap PENINDAS. Tue belum lagi bank yang kenakan interest. Siapa yang tersepit? bakal pembeli yang tersepit. Sedih bila tolong difikirkan. 

Harapnya ada kawalan dari kerajaan dengan mengenakan syarat untuk penjualan rumah diluluskan untuk rumah mampu milik dan penjualan rumah berkos tinggi dengan bilangan terhad atau dimansuhkan. Kuasa ditangan kalau tak dilaksanakan akan mengundang bencana dikemudiannya. 


No comments:

Post a Comment