Tuesday 10 June 2014

Ilmu Kejuruteraan

Minggu lepas Sakura tengok siri alKhawater yang ditayangkan oleh alHijrah pukul 8.30mlm. Tapi x ingat hari ape, dalam siri tue tujukkan pasal pengurusan banjir di Mekah yang boleh Sakura katakan agak 'tragis' (istilah Sakura). Sebabnya sebagai Jurutera Awam ia amatlah memalukan dan mencabar kredibiliti sebagai seorang Jurutera Awam yang bertanggungjawab dalam memastikan kehidupan manusia terurus dan boleh berkawan dengan alam.

Tapi dalam siri tue, menjadi suatu kebanggaan kepada Sakura sebab siri tue membandingkan dengan MALAYSIA. Khazanah kejuruteraan Malaysia yang berharga dan termahal, Terowong SMART. Terowong dwi fungsi yang berjaya menyuraikan kesesakan jalan raya di Jalan Tun Razak sampai ke Sg Besi dan juga fugsi utama penyalir bajir ibukota bila banjir kilat berlaku. Masalah utama KL suatu masa dulu adalah banjir kilat yang kerap berlaku. Semua warga kota yang nak balik kerja terutamanya akan menghadapi kesukaran sebab terperangkap dalam banjir atau mengalami kerugian sebab kereta terendam. Itu kisah dulu yang sekarang pun masih ade berlaku walaupun x seteruk dulu, tapi telah diperbaiki mutu pengurusannya.

Menjadi Jurutera Awam bukanlah ia satu kerja yang glamer tapi ia adalah kerjaya Profesional yang diberikan kuasa dan MESTI bertanggungjawab dalam setiap tindakan yang dibuat. Bak kata bijak pandai "KUASA yang kita dapat, BESAR tanggungjawab yang digalas". Prinsip kepada kejuruteraan adalah ia memudahkan kehidupan manusia tanpa memudaratkan alam dan manusia. Itu memang misi penting sebagai Jurutera. Tak kira jurutera dalam bidang ape pun.Selain itu, ia mestilah memudahkan cara.

Dalam setiap keputusan menyelesaikan masalah dan penciptaan ia mestilah mementingkan keselesaan manusia dan alam sekitar. Walaupun semasa pembinaan (dalam konteks kejuruteraan awam) manusia sekeliling akan menghadapi kesukaran, tapi ia telah ditangani dengan semaksimum supaya impak kepada keselesaan dapat dimaksimukan bila pembinaan berlaku.

Selain itu, kerjaya sebagai Jurutera Awam, matlamatnya adalah menyelesaikan masalah untuk keselsaan manusia dan boleh berkawan dengan alam. Prinsip utama yang menjadikan ia seorang Jurutera yang bagus atau tidak. Jika prinsip nie tiada dalam etika perkerjaannya, maka ia bukanlah dikira sebagai Jurutera Profesional yang Beretika. Sebab tue aspek etika menjadi topik wajib bila nak dapat pengiktirafan Jurutera Profesional. Bab tue Sakura akan cerita kemudian bila sampai masanya.

No comments:

Post a Comment