Monday 2 December 2013

Disember

Bulan Disember dah menjelma. Kejap jer rasanya 2014 nie nak sampai ke penghujung. Macam-macam cerita dan cabaran yang telah dilalui. Semuanya itu mematangkan kita dan mengajar kita untuk menjadi insan yang lebih baik dari hari semalam. Semoga ape yang kita lakuakan ada manfaat kepada orang di sekeliling kita dan mendapat keredhaan Allah hendaknya. 

Sakura rasa banyak yang perlu dibetulkan dalam hidup nie untuk kita menikmati kehidupan yang lebih bahagia dan mendapat keberkatan. Kalau kita x dapat memulihkan sepenuhnya sekurang-kurangnya ada kesan kepada orang sekeliling juga. Setiap individu bertanggung jawab kepada orang disekelilingnya. Sebab itulah kita dijadikan khalifah oleh Allah dimuka bumi untuk berkhidmat. Tanggungjawab yang terabai akan menyebabkan sistem perhubungan antara manusia terjejas. Apabila terjejas ia akan menyebakan kerosakan akhlak kepada individu dan mengakibatkan kezaliman kepada orang lain pula.

Islam tue indah dengan memperkenalkan cara-cara yang terbaik untuk mendapat kebahagiaan seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran. Sebagai umat Islam kita wajib berada dilandasan yang ditetapkan dalam Al-Quran itu. Kita juga patut malu sekiranya ade bangsa lain yang mengamalkan cara hidup Islam tapi dia tidak menganut Islam pun. Kita seharusnya mencontohinya dan berubah untuk untuk menjadi baik. Kita tidak mahu menjadi Islam yang hanya pada nama tapi menjadi Islam yang berkualiti yang memberikan kebaikan kepada yang lain. Iman dan akhlak adalah selari dan adik beradik yang tidak terpisah.

Banyak sebenarnya yang nak dikongsikan bersama tetapi bila dah mengadap komputer idea hilang. Masalah betul kalau jenis manusia yang terlalu banyak dikongsikan tapi semua terhenti sekerat jalan. Insa'Allah , akan Sakura usahakan mendapat mood mereka ayat semula. Salam Disember semua.


No comments:

Post a Comment