Tuesday 19 November 2013

Suka Pengangkutan Awam

Kalau diberi pilihan antara memiliki kenderaan sendiri dengan pengangkutan awam, sebenarnya Sakura lebih suka kenderaan awam. Sebabnya adalah dibawah:
1. Kos murah berbanding ada kereta sendiri (duit petrol, instalment, tol, servis, road-tax, insurance)
2. Keselamatan terjamin dan boleh tido.
3. Faktor melanggar undang2 jalanraya tiada
4. Boleh banyak simpan duit.
5. Boleh bersenam pagi dan petang
6. X perlu sakit hati dengan gelagat manusia bertamadun yang menggunakan jalan (potong barisan, bawa kereta berbahaya dll)
7. Boleh banyak naik basikal juga
8. Mengurangkan sumbangan sebagai pencemar alam

Tapi ape kan daya, Malaysia nie GAGAL sedia kemudahan pengangkutan awam yang selesa. Terpaksa dan dipaksa memiliki kenderaan persendirian juga. Perkara paling best pada Sakura adalah dapat naik LRT/ komuter g kerja. Komuter nie pun sakit hati juga kalau kena nasib jadual x ikut masa. Alamatnya memang lambat pergi kerja la.

Disebabkan itu juga Sakura lebih selesa kalau balik kampung KB dengan kapal terbang. X kisahla penerbangan murah pun. Janji faktor keselamatan , tak kena saman dan paling penting cepat. Sakura paling x suka duduk lelama dalam kereta. benda paling dibenci adalah PENAT. 

X best mana pun ada kereta sendiri nie. Sebab banyak duit terbuang sebab dia jer. Dah nilai susut kereta nie cepat. Jadi ia bukan pelaburan bijak yang perlu dibuat. Hidup kena banyak menabung yer.

Alangkah bestnya kalau pengangkutan kat Malaysia nie setanding Jepun, UK, Australia dan lelain negara maju. Bilakah akan terapai??????


No comments:

Post a Comment