Thursday 28 November 2013

Keselamatan

Pagi nie Sakura bertembung lagi kumpulan pelumba basikal kat persimpangan nak keluar Puncak Jalil dan Kinrara. Ada dalam 10 orang lebih kot dalam kumpulan tue. Bukanlah Sakura nak mengungkit sebab menyebakan traffik bergerak perlahan tapi lebih kepada tahap keselamatan yang mereka praktikkan. Sebabnya sebelum nie kita selalu dengar pelumba basikal yang meninggal sebab kena langgar. Tapi bila bertembung dengan mereka nie persepsi Sakura adalah "Mereka sendiri yang yang menjaga keselamatan diri sendiri". Sebagai pengguna jalanraya, aspek keselamatan bukan terletak pada orang lain yang berhati-hati dan berhemah tapi kita sebagai pengguna jalanraya wajib mempraktikkan keselamatan diri sendiri terlebih dahulu. Kalau masing-masing bertanggungjawab menjaga keselamatan dan berhemah di jalan raya, tak adalah kemalangan tue berlaku. Kemalangan berlaku sebab kecuaian mempraktikkan aspek keselamatan.

Antara pengabaian oleh kumpulan pelumba nie adalah;
1. Bergerak secara berdua, naik basikal nie sama jer mcm pengguna motor. Bergerak dalam satu barisan di lorong paling kiri dan di bahagian kiri jalan. Kalau pakai laluan kanan memang alamatnya kena sondol la. 
2. Tiada lampu keselamatan pada basikal atau helmet bagi memudahkan pengguna jalan raya lain melihat. Yang nie sangat penting dan wajib pasang.
3. Mematuhi peraturan jalanraya yang telah ditetapkan. Penunggang basikal juga sama dengan pengguna jalanraya yang lain yang wajib mematuhi peraturan di jalan raya.
4. Memakai baju yang ade pantulan cahaya bagi memudahkan pengguna lain melihat.
5. Kalau boleh pilih laluan yang tidak sempit. Bagi Sakura Putrajaya adalah tempat selamat untuk berbasikal sebab jalan rayanya ade 3 lorong, Jadi pengguna jalan raya yang lain akan pakai 2 lorong lain (kanan dan tengah). 

Kita sama-sama pengguna jalan raya, jadi bila satu pihak mengabaikan aspek keselamatan ia akan memudaratkan pihak yang lain. Kemalangan boleh berlaku dan menyebabkan pihak lain pula yang jadi susah. Sebagai contoh orang yang memberhentikan kereta secara mengejut, orang belakang yang melanggar yang salah disisi undang-undang. Jadi kalau kita bawa dengan tenang dan berhemah, agak-agak ade ker kejadian orang berhenti mengejut? 


pinjam dr Mr Google

No comments:

Post a Comment