Masalah kesesakan Smart Tag di tol Besraya Serdang selesai sebab dah bukak 3 lorong untuk Smart Tag. Tapi lorong lain pulak yang jadi kritikal. Sepatutnya kat lebuhraya di Malaysia nie kena buat penguatkuasaan penggunaan Smart Tag. Sebab memang perangai orang Malaysia, tak x d kuatkuasa, x akan berubah. Dengan penggunaan Smart Tag, bukan setakat trafik laju, tapi mengurangkan perkhidmatan jurutol yang kekadang buat masalah . Sebagai contoh Lebuhraya Mex di Putrajaya yang kekadang cuma ada 2 tol tunai yang buka. Kalau pakai Smart Tag or Touch N Go masalah nie x timbul kecuali under maintainence.
Contoh paling baik Air Asia. Pengurangan pengambilan pekerja dapat
dilaksanakan sebab sediakan kiosk self check-in dan customer akan di
charge RM10 kalau buat counter check-in. Jadi semua pelanggan akan print
boarding pass sendiri sebelum pergi. Kalau nak save environment pulak,
(paperless), buat mobil check-in. Kaedah nie akan mengurangkan masa
beratur di kaunter.
Apalah gunanya teknologi dibangunkan tapi tiada pengunaan secara maksimum.
No comments:
Post a Comment