Friday 5 July 2013

SEMINAR PARENTING BIJAK IBU ROSE DI FB Day 6

Bersambung lagi perkongsian ilmu parenting dari Prof. Dr. Rozieta Shaary @ Ibu Rose. Untuk perkongsian cerita yang lebih banyak lagi, sila LIKE FB Ibu Rose:Prof. Dr. Rozieta Shaary. (post bertarikh:25 Jun 2013)
Bahagian 1

Bila Anak Telah Dilahirkan; 0-40 hari pertama.

Bagi seorang ibu muda yang pertama kali melahirkan anak, kemungkinan anda melalui satu perasaan yang anda tidak layak melahirkan dan mendidik anak ini. Mungkin anda berasa kasihan kepada anak ini kerana mendapat ibu yang serba tidak tahu.

Jika anda pernah merasakan keadaan ini, ketahuilah ini adalah normal. Kasih sayang yang kita rasai kepada anak kita itu menyebabkan kita mahukan yang terbaik untuknya.

Dalam masa yang sama, anak itu telah memilih anda sebagai ibunya. Kenapa? Kerana andalah yang paling layak membesarkannya. Oleh itu urut dada anda dan rasa penuh

Kesyukuran bahawa bayi itu datang ke dunia ini melalui anda.


Bahagian 2

Berasa Tidak Layak?

Semasa ibu melahirkan anak pertama, ibu teringat suatu malam ibu bangun untuk menyalin lampinnya dan tiba-tiba ibu berasa kasihan melihat anak itu itu beribukan seorang yang serba tidak tahu. Ibu menangis teresak-esak. Ibu merasakan jika dia dilahirkan oleh emak ibu mungkin itu adalh lebih baik. Beberapa hari jugalah ibu berasa sedemikian. Ibu sendiri tidak ingat apa yang menghilangkan perasaaan itu.

Bila anak-anak perempuan ibu mahu melahirkan anak mereka yang pertama ibu ceritakan perkara ini. Dengan perkongsian itu mereka lebih bersedia dan dapat menangani perasaan tidak layak itu dengan baik. Namun, ibu terlupa untuk berkongsi dengan anak-anak saudara ibu sehingga ada seorang daripada anak saudara itu melalui perasaan itu sehinggalah ibu datang melawat dia di hospital dan menerangkan apa yang dia rasa itu normal kerana dia sangat sayangkan anaknya dan mahu yang terbaik untuknya. Dan sebenarnya walaupun dia seorang ibu baru, namun, dialah ibu yang terbaik untuk anaknya.

Tahukah anda sesiapa yang melalui post –natal depression juga bersabit dengan gangguan emosi begini? Oleh itu bila melawat kawan-kawan yang baru melndapat anak yang pertama, bisikanlah kata-kata semangat bahwa anak itu telah memilih dia sebagai ibunya kerana dialah yang paling sesuai untuk anak itu dengan misi yang bakal anak itu jalankan di dunia ini.


Bahagian 3

BENTAN

Bila anda baru melahirkan bayi, ingatlah untuk menjaga diri dari segi fizikal, mental dan emosi.
Jaga pemakanan, perlu berpantang seperti yang disarankan oleh mereka yang lebih tahu.
Baru-baru ini anak ibu terkena bentan. Dia memakan betik setelah bangun pagi semasa perut kosong. Semasa itu ibu tiada. Bila ibu sampai ke rumah dia sudah lembik dan hampir pengsan. Lalu ibu segera bertindak untuk memanaskan badannya dengan tungku dan hot water bottle. Mujurlah, dia pulih segera. Mujur dia tidak tumpah darah atau seperti itu.
 


Bahagian 4

Semasa 40 hari pertama terutamanya 10 hari pertama, janganlah berjalan dan bawa bayi keluar rumah terutamanya waktu malam. Selain daripada keletihan dan badan masih belum pulih betul menyebabkan angin senang masuk, bayi dan ibu masih perlu dijaga dengan delicate.

Bayi baru keluar dari perut ibu dan dia sedang menyesuaikan diri. Si ibu pula, baru berjuang nyawa dan keletihannya belum betul-betul pulih.

Jangan ingatkan ini semua karut.

Pernah ibu mendengar cerita, seorang ibu meminta anak lelakinya membawa cucu dan isterinya datang mengadap semasa si ibu muda baru 3 hari melahirkan bayi. Bila ibu kepada isterinya merayu jangan, si ayah muda yang serba salah meminta untuk hanya membawa anaknya mengadap ibunya.

Sebenarnya, pantang itu bukan kepada si ibu yang melahirkan bayi itu, ia juga pada anak yang baru lahir itu.


Bahagian 5

BAGI SUAMI YANG KASIHKAN ISTERI DAN PRIHATIN

Bila seorang suami mengucapkan ribuan terima-kasih kepada isterinya kerana telah memberikannya anak, ketahuilah betapa berbunganya hati seorang isteri. Segala kesakitan yang dilalui berjuang nyawa hilang dan terbasuh dengan kata-kata indah suaminya.

Apatah lagi bila suami mengambil berat terhadap isterinya yang masih belum kuat semuanya. Hendak bergerak pun bukan senang. Maklumlah berjahit dan bahagian bawah perut masih sakit. Bila hendak mengangkat bayi itu, amat-amat sakit sebenarnya. Bila suami sangat prihatin dan peka akan keadaan isterinya, inilah namanya keluarga!

Bila waktu malam pula suami sanggup bangun untuk mengambilkan anak yang mahukan menyusu dan mengangkat anak itu untuk disusukan oleh isterinya, maka amatlah meringankan sakit isteri yang tidak larat sebenarnya untuk mengangkat bayi itu. Ditambah pula jika suami menyediakan susu panas untuk isterinya minum sebelum menyusukan bayinya, Oh, betapa bagusnya akhlak ayah muda ini.

Anda layak menjadi suami yang hebat begini. Inilah kepimpinan keluarga.


Bahagian 6

Semasa isteri di dalam pantang, suami perlu kuat semangat. Ketahuilah semasa ini, isteri sangat memerlukan suaminya untuk menjaganya dengan baik. Bukan sekadar fizikal, ianya termasuklah mental dan emosi.

Kalau rasa nak demam pun perlu cari jalan untuk tidak demam.

Ada ibu yang boleh meroyan keran sangat keletihan. Maklumlah, rutin bertukar. Tidur malam terganggu, maka bila setiap malam tidak dapat rehat, maka minda senang menjadi terilusi. Itulah mengapa ada ibu yang di dalam pantang, campak bayinya kerana pada pandangan siibu yang terlampau penat pada ketika itu, bayi itu adalah kain buruk. She is not able to think straight. Oleh itu para bapa prihatinlah.

Mengapa ini sangat perlu? Kerana bila suami pribatin menjaga isterinya, emosi isteri akan stabil kerana dia merasakan dia amat dikasihi. Ini memberi kestabilan kepada emosi anak dan satu kepercayaan yang sangat penting akan terwujud di dalam diri anak itu 'AKU DIKASIHI'. Kerana tenaga itu terpancar dari ibu dan meresap ke anak itu pula.

Anak-anak yang merasai dia dikasihi akan mengasihi dan akan mempunyai ketenangan di dalam emosinya. Ketenangan emosi memberi kekuatan EQ dan SQ. Dan ini sangat penting untuk kejayaan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment