Sunday 1 July 2012

Doktor




Ada anak saudara (anak sepupu) minta pandangan sama ada patut ikut permintaan ayahnya untuk jadi doktor ker tak?

Jadi Sakura dan Adik Sakura pun tanya balik betul ker nak jadi Doktor atau setakat nak penuhi hasrat ayah. Jawapan yang diterima, dia nak jadi Jurutera Kimia. Oklah kita orang nasihat agar teruskan untuk jadi Jurutera Kimia. Pasal permintaan ayah tue, nanti kita orang tolong nasihatkan ayahnya.

Alasan kenapa Sakura x menyokong anak  saudara Sakura jadi Doktor:

1. Kerjaya Doktor adalah untuk orang2 yang mampu kerja di bawah tekanan dengan tempoh kerja yang panjang.
2. Untuk menjadi doktor, kriteria utama adalah "Perfect, Precise dan Zero mistake".
3. Kalau jenis yang rapat dengan keluarga, x sesuai jadi doktor sebab jarang dapat penuhi undangan keluarga dan masyarakat dan bersosial tapi doktor bukan yang anti sosial.
4. Kalau sesape yang berazam untuk jadi doktor sebab nak selamatkan mak ayah atau kaum keluarga, kena ubah azam untuk selamatkan masyarakat sebab kalau anak jadi doktor beum tentu dapat menyelamatkan ibu  sendiri yang sakit (contoh ibu sakit kaser, nie terjadi pada doktor mak Sakura yang mana doktor tue x dapat selamatkan ibunya sendiri  tapi dia berazam untuk menyembuhkan penyakit kanser orang lain).
5. Kena seorang yang tenang, cepat berfikir dalam mengambil tindakan. 




**Kalau Sakura ada anak yang bercita2 nak jadi doktor, Sakura akan suruh dia jadi Ahli Farmasi atau Ahli Terapi jer. Tapi Sakura suka tgk citer Grey's Anatomy, ER, Private Practice

No comments:

Post a Comment