Tuesday 31 January 2012

Encik Aziz CFP : CMS3

Alhamdulillah, hari Rabu lepas Sakura telah berjaya bertemu dengan En. Aziz CFP untuk CMS 3. Kalau ikutkan nie CMS terakhir yang wajib pergi. Tapi lepas nie ikut kemahuan pelanggan sendiri sama ada nak teruskan atau berhenti menjadi pelanggan En Azizi CFP. Masa dah dapat date nak jumpa tue memang menakutkan sebab dah guna duit Currrent Account sebanyak RM 5,000. Tapi duit yang dah pakai tue bukan untuk berjoli tapi keperluan. Antara sebab yang dipakai adalah servis kereta( RM1100), korban raya haji (RM 1000), Dr Hamid Arshad (RM 500), Amanah Raya (RM 300), bayar CC Maybank (RM1800)  dan touch-up kete (RM300).

Mengelabah la juga mane nak kambus balik. Mulanya decide nk pki Citibank jer, tapi mcm dah lewat sangat dan nak kena pergi Puchong atau Bandar Tun Hussein Onn, kita orang decide guna CC Bank Islam dengan Bank Rakyat jer. Dan akhirnya tertera sekian jumlah duit yang ada dalam Current Account. Mujur Encik Aziz x tengok detail sangat Internet Banking 2. Kalau x memang kantoi la.

Malam tue adviser yang entertain kita orang adalah Encik Aziz sendiri. Tapi x adalah setakut dulu jumpa kali nie. CMS 2 jer dengan Atikah. Malam tue Encik Aziz buang semua yearly expenses. Untuk gaji dan monthly expenses masih dikekalkan. Berdasarkan kiraan semula Encik Aziz, sepatutnya ASB cuma ada RM30,000 jer. Tapi simpanan kami melebihi dari yang sepatutnya. Kira kami berjaya lah . Dalam hati, sayang nak keluarkan dan satu lagipun ASB leceh nk keluarkan. Since yearly expenses dah dibuang, Encik Aziz suruh guna ASB jer. Dalam kiraan kiranya belanja bulanan boleh cecah RM3,300. Tapi x cadang pun nak tambah cukuplah RM2,500.



Planning rumah pulak Encik Aziz masih suruh cari  berdasarkan kriteria yang dia dah bagi. Tapi kali nie dia bagi maximum harga rumah RM500,000 . Lega lah juga. Klu ikut Atikah dulu, cuma dapat untuk maximum RM330,000 jer. Memang payahla nk cari dalam KL dan Putrajaya nie.

Sakura rasa happy sangat selepas dah restructure finance. Memang sangat lega dan x macam dulu. Duit masing-masing pegang dan bayar hutang masing-masing plus belanja lain dah ditetapkan sape pembayarnya. Tapi cara mcm tue mmg x bagus. Adalah baiknya kumpul semua sekali dan bayar semua expenses bersama. jadi duit belanja yang masing-masing dapat kira sama rata.

1 comment: