Sunday 21 September 2014

Menjadi Menantu Perempuan

Hari nie Sakura nak citer tanggungjawab sebagai menantu perempuan. Dah 4 tahun menjadi menantu perempuan. Perkara penting yang Sakura kena pastikan Tuan Faizal mesti laksanakan tanggungjawab dalam memastikan kebajikan mak dan ayahnya. Kebajikan yang Sakura kena pastikan adalah duit bulanan untuk mak dan ayahnya mesti ade diperuntukan dalam perbelanjaan. Bila ada dlm peruntukkan x d lah isu tetiba mak pak minta duit. Sebab memang dah pasti ade duit yang diserahkan kepada mereka. Lepas je nikah. Itu yang Sakura tekankan sebab mak paknya bukan macam bapa Sakura yang ade duit pencen. Kalau anak2 x bagi. Manalah mak pak tue nak ade duit. Sakura tak nak menjawab kat akhirat nanti kenapa menjadi penghalang suami utk bagi duit kat mak paknya. Dosa besar kena tanggung tue.

Kebajikan lain yang perlu dipastikan adalah call mak paknya sekerap yang mungkin untuk tahu ape yang berlaku kat rumah tue. Paling kurang pun seminggu sekali. Moga dengan call tue, ia dapat mengubat kerinduan mereka. Almaklumlah hidup jauh, nak balik pun bila ade cuti panjang dengan cuti raya. Lagi satu x perlu nak tahan suami kalau dia nak balik jumpa mak paknya. Wajib la balik sama juga tapi kalau ade alasan lain yang x membolehkan nak ikut balik, biarlah dia balik sorang. Tapi ingat jadi penghalang.

Jangan bercerita alkisah rumah tangga yang berkait dengan hubungan suami isteri pada mak pak sendiri mahupun mak pak mertua. Sebabnya ia penting untuk memastikan tiada nasihat luar yang mungkin x sesuai untuk kita dan pasangan. Bila dah x sesuai maka adalah salah sorang yang kecik hati dan makan hati. Keluarga kita, cara kita nak uruskan. Sebab tue kena kunci mulut kemas2. Sekali kunci terbukak, habislah cerita merebak. Nie memang Sakura elakkan. Citer biasa2 jer.

Kalau ade duit lebih tue. Ringan kan poket la untuk belanja keluarga makan. Mereka tue bukan selalu makan luar. Gembirakan hati mereka sesekali. X salahkan.

Kalau kita nak beli aset keluarga (rumah@kete) jangan sesekali korbankan duit yang diperuntukkan untuk mak pak yang ada tue. Duit peruntukkan untuk mak pak tue x boleh berkurang sikit pun. Tapi mesti bertambah setiap tahun patutnya. Gaji pun bertambah tiap tahunkan.

Insa'allah la kalau kita utamakan kebajikan mak pak. Allah pasti akan  bagi keberkatan duit gaji yang kita dapat tue. Allah juga akan berikan kegembiraan dan ketenangan dalam kehidupan keluarga kita. Kalau ade masalah dalam keluarga kita pun, masalah tue akan selesai dengan cara yang mudah dan tenang. Sebab kita ade cara kita nak selesaikan tanpa libatkan orang luar.

No comments:

Post a Comment