Tuesday 18 June 2013

Petua Ubati Asma

Untuk Orang Dewasa:

Pilihan 1: Cari seekor belut. Ambil sekeping roti atau apa-apa sahaja roti keping. Dengan menggunakan roti keping, lurutkan seluruh badan belut tadi untuk dapatkan lendirnya. Kemudian makan lendir tersebut. Kalau tidak lalu, carilah kreativiti untuk membolehkan anda makan lendir belut tersebut.

Pilihan 2: Dalam perubatan Melayu tradisional, tumbuhan seperti sirih digunakan bagi merawat asma dengan cara merebus pekat daun sirih bersama gula batu. Kemudian, minum ketika suam-suam. Bagi menerbitkan rasa lega ketika serangan, daun sirih dilayur di atas api dan ditempelkan ke dada.

Pilihan 3: Kisar daun seleri bersama buah papaya untuk dijadikan jus. Kemudian minum.

Pilihan 4: Ulam pegaga boleh dijadikan penawar asma di mana daunnya dikeringkan kemudian direbus dan diminum airnya ketika suam.

Pilihan 5: Lidah buaya boleh merawat asma. Air perahan daunnya amat berkesan diminum oleh penghidap asma.

Pilihan 6: Ambil bunga lawang, rebus dan minum airnya.

Pilihan 7: Ambil isi kunyit, rebus dan minum.

Pilihan 8: Ambil 4-5 helai daun buah keras laut. Ramaskan daun tersebut dengan air bersih. Kemudian saringlah setengah gelas. Embunkan semalaman, sebaik-baiknya dilakukan pada waktu pagi. Apabila bangun tidur, ambil air tersebut dan campur dengan sedikit madu. Minum ramuan ini berulangkali setiap pagi.

Pilihan 9: Untuk mengatasi masalah penyakit sakit dada atau sesak nafas, anda hanya perlu merebus beberapa biji buah mata kucing. Apabila telah mendidih, sejukkan airnya untuk diminum. Amalkannya seberapa banyak kali yang boleh. Secara tidak langsung juga ianya boleh mencairkan darah haid yang sering beku.


Untuk Kanak-Kanak:

Cari sebiji betik muda sebesar penumbuk dan 1 sudu madu lebah asli. Titikkan 3 titik getah betik ke atas madu lebah asli dan sebatikan. Beri minum kepada kanak-kanak yang terkena asma.

Sumber Fb: Ensaiklopedia Petua Melayu Lama

No comments:

Post a Comment