Saturday 3 August 2013

SEMINAR PARENTING BIJAK IBU ROSE DI FB DAY 13


Bersambung lagi perkongsian ilmu parenting dari Prof. Dr. Rozieta Shaary @ Ibu Rose. Untuk perkongsian cerita yang lebih banyak lagi, sila LIKE FB Ibu Rose:Prof. Dr. Rozieta Shaary. (post bertarikh:24 Julai 2013)


PART 1

Anak 6-7 Tahun

Children age 6-7 are building their leadership quality. This wonderful wise poem of Dr. Dorothy Law, will give us some guide lines.

If children live with criticism, they learn to condemn.
If children live with hostility, they learn to fight.
If children live with fear, they learn to be apprehensive. If children live with pity, they learn to feel sorry to themselves.
If children live with ridicule, they learn to feel shy.
If children live with jealousy, they learn to feel envy.
If children live with shame, they learn to feel guilty.
If children live with encouragement, they learn confidence.
If children live with tolerance, they learn patience.
If children live with praise, they learn appreciation.
If children live with acceptance, they learn to love.
If children live with approval, they learn to like themselves.
If children live with recognition, they learn it is good to have a goal.
If children live with sharing, they learn generosity.
If children live with honesty, they learn truthfulness.
If children live with fairness, they learn justice.
If children live with kindness and consideration, they learn respect.
If children live with security, they learn to have faith in themselves and in those around them.
If children live with friendliness, they learn the world is a nice place to live.

copyright@1972,Dorothy Law Nolte,Ph,D

If children live with LOVE and RESPECT, they have high self-esteem and sense of purpose hence they build A LOVE WORLD and lead with powerful purpose.

PART 2

Anak 6-7 Tahun

Anak pada usia ini sudah mula kenal yang mana baik dan yang mana buruk. Terutamanya, jika ibu bapa telah menerapkan nilai yang murni ke dalam diri mereka sejak kecil lagi.

Selain itu, anak-anak pada usia ini mempunyai kebolehan untuk 'reason' dan membuat pilihan yang sesuai. Gerak hati untuk melakukan yang baik itu memang telah kuat wujud di dalam diri anak itu. Itulah mengapa pada usia 7 tahun, adalah usia sesaorang itu menjadi mumayiz. Boleh membezakan sesuatu yang baik dari yang buruk.

Oleh itu bila menyuruh atau mengajak mereka melakukan sesuatu, amat penting untuk memberi penerangan yang baik supaya mereka mengikut suruhan anda itu atas dasar yang kukuh.

Namun, jika pendidikan anak-anak itu dan suasana di dalam keluarga itu mngajar anak-anak untuk melakukan kejahatan, ia sangat meruntun jiwa anak terutama yang telah mencapai usia ini. Kerana pada usia ini apa yang mereka mahu ialah ditunjukkan contoh yang baik.

PART 3

Anak 6-7 Tahun

Anak-anak pada usia ini sudah tahu malu. Oleh itu janganlah memarahi mereka dikhalayak ramai.

Para guru yang mendenda dan memarahi anak-anak pada usia begini, perlu lebih berhemah dan bijak, supaya tidak terluka- 'rapture' harga diri dan hormat diri mereka.

Jangan sekali-kali menceritakan akan keburukan atau masalah mereka pada orang lain di hadapan mereka. Jika anda hormat akan mereka, nanti bila mereka sudah besar, mereka juga tahu menghormati perasaan anda. Ingatlah pesan Ustaz Don tadi ; )

 PART 4

Anak Berusia 6-7 tahun

Ini adalah usia seseorang itu memasuki sekolah rendah. Pembelajaran di sekolah rendah agak berbeza dengan di tadika. Pembelajaran di sini lebih serius dan selalunya kanak-kanak ini akan disuruh duduk dan dengar.

Di sini Ibu ingin mengingatkan dengan penuh hormat kepada para guru dan para ibu bapa agar jangan cepat panik atau khuatir atau marah jika mendapat seseorang anak itu tidak boleh duduk diam, suka mengacau kawan, suka mengelamun dan tidak boleh duduk menelaah seperti kebanyakan pelajar lain.

Kembali kepada Modaliti Pembelajaran yang digunakan oleh anak itu, jika dia visual dan auditori maka mudah untuk dia duduk diam. Namun, jika dia adalah kinesthetik, maka fahamlah bahawa dia memang perlu menggerekakan badannya untuk 'download' info yang diberi gurunya.

Oleh itu pendidik yang bijak akan membenarkan kanak-kanak pada usia begini, melakunkan apa yang disebut. Contohnya, bila ajar A. Bukan sekadar cakap dan tunjuk, tapi juga ajak pelajar melukis di udara atau di kertas huruf itu. Boleh buat permainan, seperti suruh lukis di belakang badan kawan dengan jari mereka dan pelbagai cara lagi.

Yang penting, para pendidik dan ibu bapa perlu banyak bersangka baik dengan kebolehan anak-anak ini. Jika cepat menamakan anak itu suka berangan, suka buat kacau dan sepertinya, kesianlah mereka kerana masa hadapan mereka akan tercalar dengan kata-kata begitu ya.Tentunya kita ingin anak-anak ini membesar menjadi warga dunia yang hebat dan berjasa.

 PART 5

Anak Berusia 6-7 tahun

Usia ini adalah sangat sesuai untuk memberi mereka tanggung-jawab yang mudah dilaksanakan. Tanggung-jawab kecil yang diberi akan melatih anak-anak anda menjadi bertanggung-jawab. Jika ibu bapa terlalu memanjakan anak-anak dan melakukan semua untuk anak, maka anak-anak ini tidak akan tahu untuk bertanggung-jawab terhadap diri mereka.

Contohnya, tanggung-jawab untuk bangun dan bersedia ke sekolah adalah tanggung-jawab anak itu. Maka eloklah dididik untuk dia tahu bangun sendiri. Mula-mula itu mungkin boleh ibu atau bapa menggerak dia bangun, namun, perlahan-lahan pindahkan tanggung-jawab itu kepada dirinya. Belikan dia jam loceng atau sepertinya untuk dia set sendiri dan bangun sendiri. Anda boleh pantau dari semasa ke semasa.

Elakkan menyusun buku-buku ke dalam begnya. Mula-mula itu buat bersama, kemudia biar dia buat di hadapan anda, kemudian anda cuma pantau setelah dia selesai menyusunnya. Adakan spot check dari semasa ke semasa untuk melihat kerja sekolahnya. Buatlah seminggu sekali paling kurang. Dari situ anda mendidik dia mengenai akauntibiliti.

Ini sangat penting dalam membina kepimpinan diri anak itu sebelum dia boleh memimpin orang lain dengan baik : )
 

No comments:

Post a Comment