Wednesday 3 April 2013

Tips: Ajar Anak Dengar Kata

Ilmu Parenthing yang perlu dikuasai (bekalan hari esok): 

Bagaimana mendidik anak supaya mendengar kata

Nie adalah tips dan panduan yang boleh digunakan dalam mendidik anak supaya mendengar kata:

1. Selalu memberikan perhatian dan pujian
Apabila dia melakukan perkara yang baik, ringan-ringankanlah mulut untuk mengucapkan terima kasih kepadanya. Jangan kedekut untuk mengucapkan perasaan bangga kita terhadap kelakuan terpujinya itu. Kanak-kanak sebenarnya sangat sukakan perhatian dan pujian daripada orang lain.

2. Bezakan nada di antara marah dan percakapan biasa.
Bezakan nada semasa anda marah atau pun percakapan biasa. Beri nada yang agak keras atau isyarat berbeza seperti menyebut nama penuhnya semasa mereka melakukan sebarang kesalahan.

3. Salam
Tangan ibu-bapa adalah senjata yang paling ampuh untuk menggalakkan anak mendengar kata. Aura daripada tapak tangan ibu-bapa akan menyebabkan si anak merasa hormat dengan orangtuanya. Pastikan anak-anak sentiasa memberi salam dan mencium tangan anda setiap kali mereka hendak tidur, berjumpa, pergi dan balik sekolah, dan berjalan.

4. Jadi kawan
Jangan selalu mengarah dan membebel di hadapan mereka. Tukar ayat-ayat nasihat yang menyakitkan telinga kepada yang lebih mesra dan berbentuk penerangan. Kalau boleh belajar bagaimana untuk menjadi seorang kawan dengan mengamalkan komunikasi 2 hala yang berkesan.

5. Bagi perumpamaan positif
Seringkali apabila marah, ibu-bapa akan memberikan satu contoh yang negatif kepada anak-anak seperti “anak nakal”, “degil” atau lain-lain lagi. Nasihat saya hentikan bebelan berbentuk negatif tersebut. Perumpamaan negatif hanya akan memberi kesan jangka panjang kepada keperibadian anak-anak kita.

Selain itu, anda amat digalakkan untuk mempraktikkan beberapa tips dan panduan untuk mengajar anak supaya mendengar kata daripada sudut pandang agama yang jauh lebih relevan dan berkesan. Insya Allah selepas ini anak anda pasti akan mendengar kata.


Sumber: mamamurai

No comments:

Post a Comment