Friday 26 April 2013

Atuk

Sakura nak share pasal kisah atuk Sakura. Ini ditujukan khas untuk bakal anak2 Sakura. Ketabahan seorang lelaki membesarkan anak seramai 8 orang dengan kerja kampung dan jual kelapa. Kenapa Sakura nak share cerita nie, sebab Sakura nak bagi tahu gaji yang kecik sebenarnya mampu untuk menampung keluarga dan membeli tanah. (Banyak sangat complain kat FB duit gaji x cukup).

Atuk Sakura nie asalnya berkerja makan gaji juga asalnya (Sakura x berapa ingat  sebagai ape, tapi antara kerjaya yang pernah dibuat bomba). Lelama makan gaji, atuk Sakura pun berhenti kerja dan jual tanah yang ade kat Sg Udang sebab nak berhijrah ke Pulau Lumut@Pulau Indah (nama sekarang). Atuk pindah ke Pulau Lumut sebab dapat beli tanah yang lebih besar rasanya. Mase tue jalan perhubungan ke Pulau Indah adalah jalan laut (kena guna sampan nak ke darat). Mungkin sebab nie kot atuk berhenti kerja dan buat kerja kampung. Dengan kerja kampung, berapa sangatla gaji tapi nak kena besarkan 8 orang anak. Tapi pada masa tue duduk kampung, banyak tanaman kampung yang boleh dijadikan sayur. Jadi betullah kos beli makanan x besar. Ikan pun atuk tangkap sendiri kat kampung. Gaji dari hasil kampung tue atuk akan ade agihan Antara agihannya untuk makan, bayar cukai tanah, untuk anak sekolah dan untuk zakat juga. Dengan keberkatan gaji kecik yang ada tue juga atuk berjaya beli tanah untuk cucunya. Atuk x guna istilah tanah untuk anak-anak, tapi cucu-cucu. Atuk tanam buah-buahan pun untuk cucu-cucunya. Sebab tue kot bila dah ade cicit pokok buah dah x berapa hasilnya. Lagi satu pulak banyak pokok mati sebab akar pokok kena air masin.

Sebenarnya duit yang kecil kalau kita belanjakan dengan berhemah dan seperti yang disyariatkan Allah. Insa'Allah ade keberkatan dan akan beranak pinak duit tue. Kalau kita dok complain duit x cukup dan x bersyukur, rezeki akan menjadi semaki sempit. Sebab tue gaji dah besar pun, dok rasa x cukup jer. Duit yang kita dapat ada hak orang lain dan bukan milik kita semuanya (nie nasihat mak Sakura). 

Pasal beli rumah pulak, kalau kita ade perancangan kewangan yang baik. Macam mane pun gaji kita tue cukup untuk beli rumah yang kita mampu untuk beli. Memangla x sama macam zaman atuk Sakura dulu yang boleh beli tanah. Tapi nak bagi tau, kita mampu buat aset la ceritanya. Kalau beli kereta tue, bagi Sakura x dikira aset tapi liabiliti (tanggung hutang)

Lagi satu prinsip atuk Sakura, tanah yang ade jangan dijual. Tapi kalau nak jual untuk dapat yang lebih besar, tue dibolehkan. Harta yang ada jangan dikurangkan tapi ditambahkan lagi. Kalau kita dah senang, jangan lupa bantu orang susah. Sebab tue dalam Islam, kita digalakkan menjadi peniaga. Dengan berniaga kita akan ade perkerja yang kita upah untuk dia tampung keluarga dia. Bila dah kaya kita mampu berzakat dan memberi bantuan kepada yang memerlukan. Tidakkah kita menjadi agen penjana ekonomi. Tapi Sakura x sampai tahap jadi peniaga sebab jiwa Sakura bukan berniaga. 

Al Fatihah buat atuk, Hj Jamali Bin Salleh

2 comments:

  1. Assalamualaikum..

    Saya suka bc post Cik Sakura ni..soal rezeki ni kita x blh jangka..Org dulu blh jaga anak ramai walaupun gaji x besar,tapi disebabkan niat ikhlas mencari rezeki, Allah lapangkan rezeki dan diberi rezeki melalui bercucuk tanam, menangkap ikan dan len2..

    Zaman skrg, org asyik ckp duit x cukup walaupun gaji dah beribu..Ini berpunca dr gaya hidup yg mewah dan tidak pernah puas dengan segala rezeki yg ade..Sepatutnye, kita kene tanam sifat bersederhana dlm segala hal.

    Seeloknye kita perlu melihat org yg lebih susah dr kita supaya kita sentiasa bersyukur dengan rezki yg telah Allah beri..Sekian, wassalam..

    ReplyDelete
  2. betul dan setuju juga......

    ReplyDelete