Sunday 24 March 2013

Istilah Untuk Produk

Kena berhati-hati bila beli makanan dalam tin. Kena tengok betul kandungan yang ada terutamanya yang x d pengesahan halal. Bila tengok kandungan tue mesti ada istilah yang kita x tahu. Jadi istilah dibawah nie dapat membantu kita sebagai pengguna Islam

Babi / Khinzir dan 'Branding'nya...

1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kuran 50kg.

4. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50kg.

5. Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal dari babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan penggunaan sumber yang berasal dari babi.

6. Boar : Babi liar

7. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa yang jarang digunakan.

8. Sow Milk : Susu Babi

9. Lard : Minyak yg berasakan lemak babi.

10. Ham : Daging Bahagian peha Babi

11. Bacon : Daging babi yg diperap dengan garam

12. Pepperoni :Sejenis salami yg biasanya diperbuat daripada pork dan beef

13. Spam : Spice Ham

14. Sus Scrofa - Babi Liar 'Wild boar'

15. Bak Kut Teh : Sup yang sinonim dengan Sup Babi

16. Pancetta : Italian bacon

17. Chorizo : Sosej diperbuat dari pork meat

18. Sinalau Bakas : Babi Hutan Panggang (di Sabah)

Note : Pasti ramai yang akan bertanya, pepproni di pizza hut n dominos tu mcm mana?
- Istilah asal pepproni adalah merujuk kpd salami cmpuran beef&babi, tetapi panel halal dah luluskan untuk digunakan kerana nama shj tp bahan xda kandungan babi, so kita sbg pengguna makan je yg disahkan halal oleh Jakim.. Cuma, bila keluar negara, jgn ingat pepproni disana halal spt di Msia..


SUMBER: FB sahabat halal JAKIM

1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete