Wednesday 9 January 2013

Susu

Sakura berjanji untuk minum susu setiap hari di tahun 2013. Kira nie azam tahun baru juga la. Insaf dah sebab umur pun dah lepas ke 3 series. Jadi tulang dan mula merapuh. Faktor pendorong insaf tue adalah disebabkan perkara kat bawah nie:-

1. Mengelakkan osteoporosis, hipertensi dan kanser kolon.

2. Meminum susu juga boleh melindungi dari kerosakan gigi dan masalah kaviti. Anda perlu galakkan anak-anak meminum susu coklat selalu. Tidak ada rekod kerosakan gigi kerana minum susu dengan perisa coklat.

3. Lemak susu tidak memberi apa-apa kesan kepada kegemukan sebaliknya terbukti bahawa mereka yang kerap minum susu menjadikan badan lebih langsing daripada mereka yang tidak mengambilnya. Susu memberikan banyak vitamin dan mineral untuk memastikan sentiasa sihat dan cergas.

4. Susu adalah anti-asid yang sangat baik. Minum segelas susu apabila mengalami pedih ulu hati dan ia mampu menenangkan paip makanan dari keradangan. Minum susu tetap akan mencegah ulser perut dan masalah perut yang lain.

5. Dengan meminum banyak susu dapat menghasilkan kekuatan pada tulang, gigi, kuku, dan rambut, kerana ia sarat dengan kalsium yang membantu badan menjadi kuat dan fleksibel.

6. Susu boleh menjadi pembuka baik perut terutama jika lewat makan. Meminum susu juga boleh bertindak sebagai perangsang awal.

7. Dengan mengamalkan meminum segelas susu panas sebelum tidur dapat menenangkan saraf dan melonggarkan otot-otot tegang supaya anda dapat tidur lebih cepat. Cara ini dapat membantu anda selepas seharian penat bekerja.

8. Minum susu boleh menyejukkan badan dan mengekalkan tahap air atau cecair dalam badan anda. Penggunaan susu selepas latihan berat badan boleh mengisi sistem dengan cecair badan yang hilang semasa senaman.

9. Susu juga dapat mengurangkan gejala PMS (Pre-Menstrual Syndrome) kerana ia merupakan pelega atau penenang tekanan yang hebat dan juga meningkatkan tahap tenaga anda.

10. Susu penuh dengan nutrien. Badan anda memerlukan nutiren untuk beroperasi dengan betul. Ia mengandungi vitamin (untuk sel-sel darah merah), kalsium (untuk tulang yang kuat), karbohidrat (tenaga), magnesium (untuk lentur otot), fosforus (untuk mengambil kesempatan tenaga), kalium (baik untuk sistem saraf), protein (untuk proses pertumbuhan dan penyembuhan), riboflavin (untuk kulit sihat dan berseri) dan zink (untuk meningkatkan sistem imun).


 

No comments:

Post a Comment