Monday 14 January 2013

Krisis Air

Sejak minggu lepas lagi dah heboh isu x d air yang melanda KL. Hati Sakura senyum jelah, bila diberi peringatan sejak krisis air pertama tahun 1998 x nak dengar, pekakan telinga. Sape yang terseksa? Rakyat juga. Krisis air nie bukan perkara baru berlaku. Dah berlaku pertama kali masa Sakura belajar kat Teknik Cheras lagi tahun 1998. Masa tue form  4 dan duduk asrama. Sebelum krisis air pertama berlaku tue, kat sini (Bdr Tun Razak) dah teruk x d air. Dahla duduk asrama, memang sangat payah hidup x d air. Air yang boleh ambil sebaldi jer, ade pulak hantu curi air. Sudahnya bila dah sakit hati air kena curi, simpan air dalam botol, sekadar cukup basuh muka, gosok gigi dan ambil air sembahyang jer. G sekolah x mandi pun dah x kesah. Basuh baju balik rumah. Tiap-tiap minggu boleh balik rumah sudahnya. 

Dah 14 tahun berlalu, sekarang nak jadi balik la krisis air nie. Tuelah, dari dulu lagi dah diberitahu  akan berlaku lagi krisis air kalau orang kita nie x dididik berjimat air. Mentang2 air murah, pakai sesedap rasa jer. Nak pulak warga Selangor yang dapat air percuma tue. Kalau sejak dari krisis air kita naikkan tarif air dengan tujuan mendidik rakyat untuk berjimat guna air, sumber air nie boleh pakai lama lagi. 

Ada juga suara yang menyatakan negara nie hujan sampai banjir. Betul statement tue yang x betulnya kenapa ko x pakai jer air banjir tue untuk digunakan seharian, mesti jawapannya air kotor. Sebab tue lah ko kena rawat air sebelum boleh digunakan. Nak rawat air  nir bukan murah tau. Lagi kotor air yang nak digunakan, lagi mahal kos rawatan air. Malaysia banyak sungai, kenapa x d air juga? Betul juga statement nie yang x betulnya kenapa x guna jer air sungai Klang untuk kegunaan harian. Jawapan yang kita dapat pulak, yerk air sungai tue kan kotor. See, kita masih perlu rawat air sebelum boleh digunakan. Sungai kat Malaysia memang banyak tapi x semua boleh pakai sebab bukan dalam kategori yang dibenarkan untuk dipakai sebagai air kegunaan harian dan untuk dirawat. X silap Sakura (dah bertahun tinggalkan kejuruteraan air) hanya air kategori A sahaja yang dibolehkan untuk dirawat dan kegunaan harian. Air yang kita dapat kat rumah tue, bukannya ambil dari sungai dan terus hantar kerumah. Tapi kita kena rawat dulu baru boleh guna.

Kita  kena beralih kepada alternatif lain dalam mencari sumber air. Kita sebagai pengguna boleh mencarinya sendiri. Macam contoh orang Kelantan yang dah bertahun2 x d pakai air terawat, dia orang tue pakai "tube well"/perigi/ air "boring", tapi yang nie pakai pump dan kos elektrik mahal juga. Selain tue kita kena buat secara besar-besaran penggunaan "rain water harvesting". Tak pun recyle air, air dari mesin basuh boleh guna balik untuk cuci lantai ker, siram pokok dan cuci kereta. Kita nie malas jer nak buat semua tue (Sakura pun malas gak). Kurangkan kebergantungan kepada air terawat untuk kehidupan kita juga.

lori angkut air dah sampai


No comments:

Post a Comment