Monday 7 January 2013

Projek 1 : Pilih Kontraktor

Disebabkan Sakura bukan tenaga mahir dan berkebolehan kerja tukang. Maka terpaksa la mencari tukang untuk meyiapkan projek 1 nie. Jadi kontraktor yang dipilih adalah dikalangan kontraktor yang boleh membuat kerja dengan kemas dan baik dikalangan kontraktor yang pernah buat kerja klinik. Bukan ape, kualiti amat menjadi topik. Kita dah la keluar duit banyak, lepas tue kalau hasil yang mendukacita, memang menyakitkan hatilah kan. Macam yang pernah terjadi pada Mama Kembar 3. Memang sakit hati la kan. Jadi Sakura nak share pasal tips memilih kontraktor

1. Pemilik kena pastikan yang kontraktor yang dipilih nie boleh buat kerja yang sebenar. Kena tengok hasil kerja yang dilaksanakan baru boleh lantik, klu x memang kerja x senonoh.
2. Jangan tengok pada harga yang murah jer, Kekadang kena bandingkan juga dengan kekemasan dan hasil akhir. Dah 2 cerita Sakura dapat pasal nak berjimat punya pasal tapi endingnya kerja x senonoh. Harga mahal sikit x p janji kemas dan cantik serta puas hati.
3. Kena pastikan yang kontaktor ikut perancangan kerja yang kita ada. Maksudnya tarikh siap tue kena ditepati la. Kalau lambat siap, nanti menyusahkan kita balik
4. Kalau boleh gunakan kontraktor yang pernah buat kerja dengan kawan2 kita atau jiran2 kita. Nie memudahkan kita nak tengok hasil kerja dia orang. 
5. Paling baik pemilik kena pilih dan beli sendiri barang untuk ubahsuai terutamanya tile, sinki dan yang berkait dengan estetika. Kalau setakat bata, pasir dengan simen x p minta dia orang beli. Nie pun kalau kuantiti kecil. Kalau kuantiti besar, adalah lebih baik beli sendiri. Tukang yang dilantik tue hanya diberikan upah tukang jer. Lebih menjimatkan. Kekadang kena tanya juga tukang nie dapat supply mane. Mungkin tempat yang dema selalu deal tue harga lebih murah. Jadi kena bijak buat pertimbangan.

No comments:

Post a Comment