Friday 3 January 2014

Kenaikan Harga Barang: Suri Rumah.

Entri hari nie Sakura kan cuba memberi idea kepada ibu-ibu yang duduk rumah macam mana nak tambah pendapatan tanpa keluar rumah.

Aktiviti yang Sakura cadangkan adalah:
1. Mengambil upah gosok baju jiran jiran. Kira macam dobi kat rumah la. Tapi dobi nie hanya untuk gosok baju jer.
2. Memasak makan malam. Ibu-ibu boleh buat menu untuk jiran-jiran dan iklankan kat rumah jiran-jiran. Sesape yang berminat boleh tempah dan masakan akan dihantar selepas tuan rumah balik.
3. Jual nasi bungkus mengikut menu yang disediakan untuk kawasan sekitar pejabat berdekatan rumah.
4. Jaga anak jiran, yang nie confirm ramai yang berkehendak. Tapi nak jaga anak orang nie kena minat dan kesanggupan, kalau x, x pasal jer kena dera pulak. Banyak kan sekarang pengasuh yang x ikhlas menjaga.
5. Buat jualan online dari rumah. Nie ramai kot yang buat.
6. Amik upah anak jiran balik sekolah. Kalau lah kita nie ade anak jiran yang sama sekolah dengan anak kita, apa salahnya kita amik upah juga untuk angkut anak jiran tue sekali. Sekali harung jer kerja. 
7. Amik tempahan kek, kuih dan biskut. Meniaga dari rumah lagi rendah kos berbanding ade kedai sendiri. Nie yang kakak Sakura buat yer.
8. Kalau ibu yang pandai ngajar ngaji, ape kata ofer kat jiran bantuan mengajar ngaji.
9.  Jadi rumah transit untuk anak jiran lepas balik sekolah.
10. Ramai jer sekarang mak-mak yang berpelajaran. Ape kate jadi personal tutor kerja rumah untuk anak jiran buat keje sekolah sementara mak dema balik rumah. 
11. Kalau yang tinggal kat kampung tue, ade tanah lapang, ape salahnya tanam cili, serai, limau kasturi daun pandan atau ape jua tanaman. Hasilnya tue jual kat kedai berdekatan rumah atau nak jual sendiri bukak gerai pun boleh.
12. Sesape yang ade kemahiran menjahit, boleh amik upah menjahit untuk butik baju sekitar rumah.

NIe jelah beberapa idea Sakura yang boleh dikongsi bersama untuk tindak ibu-ibu fikirkan dan pertimbangkannya.


No comments:

Post a Comment