Thursday 2 January 2014

Kenaikan Harga Barang: Kawal Perbelanjaan

Lanjutan dari entri sebelum nie, Sakura nak sambung lagi dengan tips Kawal Perbelanjaan. Dalam kehidupan kita nie, kita sebenarnya banyak membazir. Kita menbazir dengan benda yang tidak mendatangkan faedah. Kalau x percaya cuba buat catatan perbelanjaan setiap hari untuk tempoh 3 bulan. Setiap sen dan ringgit yang kita belanjakan, cuba catatkan dalam buku tue. Lepas 3 bulan cuba tengok dan audit balik perbelanjaan, tang mana yang kita boleh BUANG perbelanjaan tue, kita KURANGKAN perbelanjaan, NAIKKAN perbelanjaan dan CIPTA perbelanjaan.

Untuk perbelanjaan yang kita buang:

1. Nilaikan balik satelit tv dirumah, bagi Sakura sendiri, Sakura dah buangkannya sebab x mendatangkan faedah pun. Banyak buruk dari baik. Adegan yang ditonjolkan dalam siri tue xdnya baik. Sebagai contoh anak-anak yang suka dengan Ultraman, Ben-10, Superman, Batman dan lelain tue. Ade nilai tambah x dalam hidup anak2 atau ia menjahanamkan perkembangan otak anak. Sakura bagi contoh Rais, adik ipar Sakura akan bagi dia tgk siri pembelajaran untuk baby (training sejak umur 4 bulan x silap). Hasilnya Rais boleh ikut pembelajaran dalam keadaan dia. Dia tahu huruf dan nombor ada bunyi tapi dia tak tahu lagi nak membezakan antara satu huruf dan nombor (sesuai la dengan umur dia belum 2 tahun). Rais juga kenal binatang melalui bunyi binatang sebab dia x tahu menyebut lagi nama binatang. Kalau anak yang kita ajar dengan Ultraman, Ben-10, Superman, Batman dan lelain tue. Ape hasil yang kita dapat selain dari rabak duit sebab anak nak barang permainan yang berunsurkan ikon tadi. Harap ia boleh Sakura jadikan contoh untuk di masa depan. Belajar kaedah yang digunakan dan akan diaplikasikan pada anak sendiri. Barang mainan yang Rais ada hanyalah bola, Lego besar, Blok huruf dan abjad (dari kayu, plastik, getah), flash card.
2. Langanan majalah berkala pun buang sebab info semua boleh dapat dari internet. Kecuali ade yang betul-betul menarik perhatian dan berbaloi, barulah beli.
3. Merokok. Yang nie Sakura pun tengah memujuk dan berdoa agar ditinggalkan yang haram supaya anak yang dilahirkan adalah bercirikan Imam AsShafie dan bukannya Abu Jahal

Untuk perbelanjaan yang dikurangkan:

1. Kurangkan makan luar, seboleh-bolehnya masak sendiri. Kalau nak makan kat luar pun hanya hanya untuk 2@3 kali sebulan, okla.
2. Berjimat guna elektrik ( contoh macam yang entri sebelum nie)
3. Kurangkan bershopping baju setiap bulan, mungkin boleh beli baju baru untuk 4 bulan sekali. nak lagi ekstrem setahun sekali masa raya sahaja.
4. Kurangkan berjalan hujung minggu ke shopping complex (cuba kira berapa kos parking, makan selain terpesona dengan barang yang ditawarkan dan beli terus tanpa fikir guna atau tidak). Ubahkan pergi ke taman-taman. Selain dapat berjalan dengan keluarga kita boleh berjoging dan mungkin boleh berpiknik juga.
5. Kalau ade anak yang pakai diapers, cuba campur pakai cloth diaper dengan disposal diaper. Kalau hujung minggu siang, kita pakaikan cloth diapers, malam kita pakainkan disposal diapers. Kalau kat rumah baby sitter memang x boleh buat ape dah. Latih anak untuk toilet train bila umur capai 3 tahun. Dah boleh jimat duit diapers kat situ.
6. Banyakkan aktiviti kat rumah bersama anak dihujung minggu. Buat aktiviti bersama dengan anak-anak. 5 hari berkerja kita dah jarang jumpa anak, dan bila balik dia dah tidur. Jadi hujung minggu la kita nak bermain sepuas-puasnya dengan anak. Kita masak untuk mereka juga.

Untuk perbelanjaan yang dinaikkan pulak dah semestinya kena naikkan simpanan, hasilnya adalah dari duit yang kita jimatkan tadi. Selain tue buat tabungan tahunan (bayar roadtax, insurans kereta, cukai pintu, cukai tanah) tabung bercuti, tabung anak nak sekolah, tabung raya dan lelain tabung yang diperlukan untuk capai kehendak kita. Belajar susah untuk dapatkannya.

Yang terakhir ciptakan perbelanjaan, kita cuba tambah duit dengan berniaga atau menjual barang terpakai kita yang kita x gunakan lagi (garage sale). Kat situ kita dah jana duit dah pun.

Sakura juga pernah rasa perbelanjaan dikurangkan masa amik Program En Aziz. Waktu sebelum join, belanja rumah tak pernahnya dikira sangat. Asal nak jer, sauk bayar. Memang tahap hampas. Tapi cukup la sampai hujung bulan. sekali join program En Aziz, amik kau, dia bagi duit utk belanja rumah hanya RM2000 termasuk untuk bagi Bapa, Pa (FIL) dan Ma (MIL). Memang kena berjimat sesangat sampai tahap setiap hari masak kat rumah la. Kalau x tue memang sesuka hati kalau x d mood nak masak ajak makan luar. Ade lebih 10 kali kot sebulan makan luar. Belajar juga time tue beli ape yang sangat-sangat perlu dan bukannya kehendak. Masa tue juga harga petrol naik. Memang payah rasanya tapi berjaya harung untuk 4 bulan sebelum minta naik sikit (dalam RM200 utk petrol, tapi yang lain maintain). 

Satu lagi cerita berjimat adalah dari Kak Diana, bloger comatosewithbraindamage. Boleh baca kisahnya disini yer.

Prof. Dr. Rozieta Shaary pun kisah berjimat yang dikongsikan dalam FB beliau. Kisah beliau berkongsi cerita pasal Tips Berbelanja Bijak dan Cerita Suka Duka- Baju Hujan Ajaib.

Ramai yang pernah merasa susah dalam hidup. Semuanya adalah cabaran hidup. Kalau yang diduga dengan Wang sebenarnya kita kena susun balik jer perbelanjaan. Semuanya yang terjadi adalah dengan izin Allah. Sakura tetap rasa yang kenaikan nie berlaku sebab Allah tengok hamba dia nie banyak membazir. 

No comments:

Post a Comment