Monday 10 February 2014

Cikgu Vs ibu bapa/murid

Macam-macam cerita betul sekarang nie pasal mak bapak dengan cikgu yang berpunca dari sikap murid/anak. Anak-anak sekarang memang x boleh ditegur ker? Sakura tinggal persoalan tue untuk dijawab oleh pembaca sekalian. Sakura cuma nak bercerita kisah Sakura dulu semasa menjadi anak dan pelajar, dari sekolah rendah sampai la sekolah menengah. Sebab masa nie memang semuanya pergerakan akan di maklumkan kepada mak bapak ape yang kita buat kat sekolah.

Masa Sakura sekolah dulu, mak Sakura memang seorang sangat suka berbaik-baik dengan cikgu. Kiranya kalau ade cikgu yang mengajar Sakura pastinya mak akan kenal juga cikgu dan ade no telefon juga yang disimpannya supaya senang nak check anak dia yang masalah nie. Jadi tak dapat tidak kalau mengadu kat mak pasal kena marah dengan cikgu. Pastinya mak senyapkan dulu dan esoknya mak akan telefon cikgu pasal kes yang Sakura ceritakan. Dan cikgu pun akan berceritala kisah yang sebenar.Biasanya kisah cikgu lebih benar dari anaknya sendiri. Maka balik rumah akan mendapat sedas lagi dari mak. Muahahaha. Mujurlah kat universiti dulu mak x dapat kenal lecture yang ngajar. Selamat. 

Point yang Sakura nak bagi adalah, antara mak bapa dan cikgu kena wujudkan hubungan baik. Ini bagi mengelakkan mak bapa membuat PERTIMBANGAN TIDAK WARAS dalam kejadian anak di kasari/sakiti/dicedera dan yang seanggkatan dengannya. Bukan hanya semata-mata hari kad laporan jer mak bapa datang sekolah. Mak bapa sepatutnya mewujudkan hubungan baik dari mula tahun lagi. Hubungan yang baik antara mak bapa dan cikgu akan mengharmonikan suasana dalam bahasa baiknnya. Bagi bahasa kasar senang la nak tahu anak tue baik ker nakal kat sekolah. X kena bayaran pun kalau berbaik dengan cikgu. Rasanya cikgu pun menghargai mak bapa yang ambil berat dan ambil tahu. 

Untuk mak bapa pulak bila dah baik dengan cikgu sudah pastinya ayat skema yang akan keluar adalah "terima kasihla cikgu, sebab ajar anak saya nie, X terbalas saya dibuatnya" dan pastinya ucapan itu akan membuat hati seorang cikgu tersentuh kerana usaha dan ajarannya di hargai oleh orang lain. Maka cikgu tue pun akan lebih bersemangat untuk mengajar anak didiknya yang lain untuk menjadi ORANG dan bukannya beruang. 

Wasalam

No comments:

Post a Comment