Friday 1 June 2012

Tips Beli Rumah: Part 4

Mesti dah boring dok citer nie yang x habis2. Sakura pun x tau bila nak habis sebab proses yang sangat panjang dan banyak halangan diterima. Nasihat Sakura yang paling penting sebelum decide beli rumah secondhand yang diminati, check title rumah tue sama ada Master Title or Individu Title. 2 perkara nie beri impak besar pada loan sebab ada bank yang terus reject bila Master Title. Untuk apply loan OCBC, dema nie memang x boleh tolong kalau Master Title, on d dot dia reject. X silap Sakura kalau loan kerajaan pun sama, mesti Individu Title baru boleh ambil loan kerajaan.

Master Title nie risikonya nak masuk nama dalam geran lah payah sebab developer x pecah lot lagi untuk setiap pembeli. Jadi kena pastikan betul2 bab Master Title. Macam Sakura, memang pada mulanya beli rumah Master Title, tapi alhamdulillah dalam pada buat proses jual beli rumah pemaju dah setuju untuk jadikan Individu Title. Jadinya dari pemaju kepada pemilik pertama dan pemilik seterusnya. Jadi isu pemilikan dah selesai serentak dengan isu loan bank. Disebabkan consent  dapat sebelum bank disburst duit, jadi kos tukar hakmilik akan dibayar oleh pemilik (ikut kata lawyer rumah S&P). Kalau selepasnya, pembeli rumah baru lah yang kena tanggung. Duit dah kering bayar down payment dengan peguam rumah. Kena pulak bayar tukar title, parah betul.

Kebiasaanya kalau rumah baru yang dibeli, urusan tukar hakmilik kepada Individu Title nie akan selesai dalam tempoh setahun jer. Sebelum kita dapat kunci rumah, proses tukar hakmilik akan dilaksanakan antara pemaju dengan Pejabat Tanah melalui peguam S&P untuk tukarkan kepada kita yang membeli rumah tersebut. Kalau dah dapat  Individu Title, baru boleh buat urusan gadaian kepada bank, yang nie diuruskan oleh peguam bank pulak.

Lega dah satu bab. 


No comments:

Post a Comment